حجاب امری فطری و عقلانی است که در تمامی ادیان الهی وجود داشته و  دارد. اما شاید شکل و چگونگی ان متفاوت باشد. جمهوری اسلامی شاید تنها حکومتی در بین کشور ها و ملل اسلامی است که داعیه اسلامیت را به همراه جمهوریت به دوش میکشد. طبق قوانین الهی اسلام ، حجاب امری واجب برای زنان و مردان است که گرانیگاهِ برجستۀ آن متوجه زنان است . کفۀ ترازوی اسلامیت در جمهوری اسلامی این را میطلبد که واجبات الهی به عنوان قانون برای مردم به اجرا در آید زیرا طبق گفته امام ، جمهوری اسلامی هم دین را میدهد هم دنیا را. اسلام هرگز مخالف آزادی نبوده اما آزادی آن معنایی نیست که غرب از آن برداشت کرده است. آزادی و دموکراسی در غرب حیوانیت رها شده است و در اسلام انسانیت رها شده . آزادی به معنای نبود مانع در راه رشد است . قانون حجاب اجباری در حقیقت برطرف کننده یکی از موانع برای رهیافت به سوی عقل و کمال در جامعه می باشد . در واقع آزادی واقعی ، حجاب است.  هدف حجاب حفظ ارزش و آزادی زن در جامعه است . که این آزادی شامل آزادی اجتماعی و فعالیت راحت تر در اجتماع و افزایش امنیت روانی و جسمانی برای هر دو جنس با توجه به زمینه های فرهنگی و فطری جامعه ایران بوده و هم شامل آزادی معنوی و عمل همگانی به قوانین الهی در جامعه اسلامی می باشد. زنان فطرتا خود نما و مردان فطرتا چشم چرانند . شاید برای همین است که اغلب مخالفین حجاب اجباری را مردان تشکیل میدهند و سپس زنان را با خود همراه میسازند. زن نباید خودش را در حد شهوت یک مرد پایین آورده و وقیحانه با سایر زنان در حال شرکت در مسابقه زیبایی و خودنمایی باشد.

به نقل از فرزند شهید مطهری : «در ماه‌های اول پیروزی انقلاب اسلامی، تلویزیون با یک کارمند زن درباره پوشش جدیدش مصاحبه می‌کرد. او می‌گفت از مسئولان کشور تشکر می‌کنم که ما زنان اداری را از یک رقابت سخت در ادارات نجات دادند. ما قبل از انقلاب، هر روز صبح پیش از آمدن به اداره یک ساعت آرایش می‌کردیم و به خود می‌رسیدیم تا از رقبای خود در اداره عقب نمانیم، امروز همه با یک لباس ساده و پوشش مناسب و بدون آرایش به اداره می‌رویم و از آن رقابت نفسگیر راحت شدیم. کسانی که از حجاب اختیاری سخن می‌گویند مفاسد ناشی از بی‌حجابی دوره رژیم گذشته را فراموش کرده‌اند یا سنشان اقتضا نمی‌کند که به یاد آورند، که برخی از آن‌ها قابل ذکر کردن نیست.»

فرزند شهید مطهری در ادامه می‌نویسد: «اگر جمهوری اسلامی بر پوشش اسلامی تاکید دارد گذشته از اینکه دستور اسلام است، بدین علت است که خیر دنیا و آخرت مردم خود را می‌خواهد و نسبت به سعادت اخلاقی و روحی مردم خود نیز احساس مسئولیت می‌کند و مانند یک حکومت سکولار نسبت به اخلاق و عقاید مردم بی‌تفاوت نیست و خود را تنها متعهد به تامین معاش مردم نمی‌داند. به هرحال کسانی که این روز‌ها بر طبل حجاب اختیاری می‌کوبند در تقسیم اول دو دسته‌اند؛ یکی گروهی که هدف سیاسی دارند و رسانه‌های خارجی پیگیر کار آن‌ها هستند، گروه دوم کسانی که هدف سیاسی ندارند و خود به دو دسته تقسیم می‌شوند: افرادی که در امور دینی سهل‌انگار و به دنبال راحتی و بی‌قیدی هستند که در میان آن‌ها به تعبیر شهید مطهری مردان شکارچی نیز حضور دارند که با شعار آزادی زن، دنبال شکارهای خود هستند؛ و دسته دیگر کسانی که از روی حسن نیت و اعتقاد، فکر می‌کنند حجاب اختیاری به نفع جامعه است. خطاب این مقاله بیشتر به این افراد است.»

نظر استاد مطهری این بوده است که مطرح شدن الزام حجاب در اسفند ١٣۵٧ زودهنگام بوده .

به نظر میرسد علت این حرف این بوده باشد که مبانی فکری و معرفتی جامعه هنوز برای حجاب و قانونی شدن آن، به طور کامل آماده نشده بود . همان چیزی که هم اکنون نیز در جامعه شاهد آن هستیم پس به نظر میرسد که در کنار حجاب اجباری نیاز به اقناع و روش های تبلیغی افزایش معرفتی نسبت به حجاب و وجوب آن در شریعت و قانون لازم می باشد.

پس حجاب اجباری بنفسه کاری پسندیده است اما شیوه اجرای آن ممکن است دارای اشتباهات فراوانی باشد و همچنین شیوه کنترل اجتماعی آن توسط گشت های ارشاد شاید به شدت اشتباه باشد. همچنین شیوه تعلیمی و تربیتی و اقناعی حال حاضر آن در نظام تربیتی و آموزشی و رسانه ای کشور به شدت  اشتباه است. و شیوه تربیتی باید به گونه ای باشد که فرد خود احساس نیاز عقلی و احساسی به حجاب کند و درواقع خود این تقوای حضور را داشته باشد. همانا که در داستانی میخواندیم:کودک دربرابر پیاز گریه می کند و آن را نمیخورد،نوجوان در برابر آن مقاومت می کند و تندی خوردن آن را تحمل می کند اما بزرگسال خود پول میدهد و آن را از بازار میخرد چرا ارزش و اهمیت و مفید بودن آن را می داند. حجاب اجبار نیست آزادی است … اجبار حجاب سلب آزادی نیست اجبار آزادی است …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.